Netthandel


Sjekk kva du bør undersøkje før du handlar på nett, og
korleis du går fram dersom du ønskjer å klage på kjøpet.

Sjekk om du finner kontaktinformasjon

Check
Nei

En seriøs selger oppgir kontaktinformasjon. Sjekk alltid om du finner navn, e-postadresse, telefon og organisasjonsnummer. 

Sjekk butikkens rykte

Check
Nei

Søk på nett for å se om firmaet er til å stole på. Et tips er å søke med formanavnet i kombinasjon med ord som «fraud», «complaint» og «review». Hvis butikken holder til USA, kan du sjekke Better Business Bureau.

Sjekk vilkårene

Check
Nei

Selgere opererer ofte med ulike vilkår for hva som skjer ved for eksempel forsinkelse, avbestilling og retur. Sjekk hva som gjelder før du krysser ok. Dette er spesielt nøye hvis du handler utenfor EU, hvor rettighetene og reglene varierer i stor grad.

Sjekk totalsummen

Check
Nei

Det er alltid lurt å sammenligne prisene med andre butikker. Her kan det ofte være mye å spare.

Sjekk også hva totalprisen blir. Frakt, gebyrer og avgifter kommer ofte i tillegg til den oppgitte prisen.  Hvis du skal importere noe er det lurt å sjekke importkalkulatoren på Tollvesenet.

OBS! Tollvesenet kan beslaglegge piratprodukter, dersom de mistenker at du planlegger å selge disse videre. Sjekk derfor at du kjøper «ekte varer» før du bestiller.

Velg sikker betaling

Check
Nei

Vi anbefaler i de fleste tilfeller at du betaler med kredittkort eller betalingsløsninger, slik som Paypal, når du handler på nett.

Ved bruk av kredittkort har du en lovfestet rett til å kreve pengene tilbake fra banken din hvis:

  • Du ikke får varen du har bestilt
  • tjenesten ikke blir levert
  • arrangementet blir avlyst
  • reisen blir kansellert
  • selgeren ikke respekterer angreretten din
  • selgeren går konkurs
  • du blir svindlet

For debetkort er prosessen mer komplisert og bankene har oftere kortere frister. Les mer om dine rettigheter her.

Nettvett

Svar
Nei

Vær gjerrig på informasjon om deg selv – for eksempel deling av personnummer. Dette reduserer faren for å bli utsatt for svindel og misbruk av dine personopplysninger. Butikken bør være tydelig på hvorfor de ber om informasjonen og hva den skal benyttes til.

Europeiske aktører er dessuten pliktige til å ha en personvernpolicy på sidene sine som sier hva de samler inn, hvordan denne benyttes og hvordan du kan få slettet informasjonen om deg selv.

Sjekk om produktet er trygt

Check
Nei

Alle produkter som selges i Norge eller EU skal følge europeiske regler for produktsikkerhet. Dette innebærer blant annet produktene skal være trygge og ikke inneholde farlige kjemikaler.

Hvis du kjøper varer utenfra Europa blir du regnet som importør, og er selv ansvarlig for at produktet er i samsvar med europeiske regler.

Du kan sjekke om produktet du ønsker å kjøpe er meldt inn til tilsynsmyndighetene på  farligeprodukter.no og EU-kommisjonens nettsider. OBS! Det kan ta lang tid før produktet blir sjekket, til det blir erklært farlig.

Hvordan går du frem for å klage?

Svar
Nei

1. Klag til selger

Dersom du er misfornøyd med en vare eller at varen ikke dukker opp, må du først ta kontakt med selger. Bruk gjerne et av våre klagebrev,.

Klagebrev til selger

 

2. Ta saka til Forbrukarrådet for mekling

Dersom du har handlet i en norsk nettbutikk, kan du ta saken inn for Forbrukertilsynet. 

Ta saken inn til Forbrukertilsynet for mekling

 

Dersom du har handlet i utlandet

  • EU – Har du handlet i nettbutikk i EU/EØS, må du kontakte Forbruker Europa
  • USA – Har du handlet i nettbutikk i USA kan du gå via Better Business Bureau.
  • I land utover disse må du sjekke butikkens vilkår og de rettighetene som gjelder. 

Husk at du også kan kreve pengene tilbake fra banken din hvis du har benyttet kredittkort. Les mer om dine rettigheter her.