1953
Forbrukerrådet opprettes
Den 7. juli ble det vedtatt at et Forbrukerrådet skulle opprettes. 11. september 1953 oppnevnte Regjeringen rådet som skulle sitte i styret. 9. oktober hadde de sitt første møte.
1953
Den 7. juli ble det vedtatt at et Forbrukerrådet skulle opprettes. 11. september 1953 oppnevnte Regjeringen rådet som skulle sitte i styret. 9. oktober hadde de sitt første møte.
1955
Allerede i 1955 publiserte Forbrukerrådet sin første test; eggtesten. Skulle eggene kvalitetsmerkes eller ikke? Forbrukerrådet testet kvaliteten på egg fra forskjellige leverandører. Svaret ble nei. Dette førte til Forbrukerrådets første prinsipielle knekktest i Stortinget. En test som vi gikk seirende ut fra.
1956-1962
I 1956 saksøkte Eilert Løvberg Forbrukerrådet for tapt salg av den importerte sitronessensen «Limoninia Vitaminica». Forbrukerrådet mente at essensen lett kunne lages hjemme til en tiendedel av prisen. Saken endte i Høyesterett der Forbrukerrådet vant med begrunnelsen om at rådet skal fungere som et organ som er til for å informere forbrukerne på en sannferdig måte.
1958
De ulike avisredaksjonene ønsket ikke å publisere navnene på produkter nevnt i testene i frykt for søksmål. Fordi testene navnga produkter og kunne avsløre mangler som var viktige for forbrukerne å vite bestemte Forbrukerrådet seg for å skrive og distribuere egne rapporter. 1958 kom «Forbrukerrapporten», og var abonnementsbasert.
1972-1974
På 1970-tallet ble tre viktige lover opprettet. Angrerettloven (1972) gav forbrukerne angrerett ved salg. I 1973 kom markedsføringsloven, og som følge av den ble Forbrukerombudet ble opprettet. Forbrukerkjøpsloven kom i 1975 og omfavner rettighetene til kjøper og selger. Forbrukertvistutvalget (FTU) opprettet i 1978 for å løse forbrukertvister som følge av den nye lovgivningen.
1973
Samtidig som Fylkeskontorene ble opprettet ble de også slått sammen med Heimstellkontorene. Heimstellkontorene hadde i mange år laget ulike filmer fokusert mot ungdommer. De nye fylkeskontorenes største virksomhetsområder var å ta imot henvendelser fra forbrukerne, i dag kjent som veiledningstjenesten.
1984-1986
Forbrukerrådet, med styreleder Kristin Moe i spissen, refser bankene for deres høye gebyrer. Kampen mot bankgebyrer har i mange år vært en fanesak for Forbrukerrådet.
1987
«Det glade 80-tallet» fikk en brå stopp da industriindeksen Dow Jones falt med over 22 prosent på en dag. Dette var starten på en alvorlig gjeldskrise for forbrukerne i årene som fulgte. Prisfall på boliger, tvangssalg og store tap etter sterk utlånsvekst førte til at mange satt igjen med gjeld til skyhøye renter som de ikke klarte å betjene.
1991
Flere store og små banker hadde gått konkurs og mange hadde store økonomiske problemer. Forbrukerrådet opprettet derfor en egen midlertidig økonomirådgivningstjeneste med rundt 40 ansatte som skulle hjelpe forbrukerne ut av økonomisk undergang.
1997
Forbrukerrådets splitter nye nettside lanseres om sommeren. De som allerede abonnerte på Forbrukerrapporten ble tilgangen utvidet til å gjelde også på nett.
2008
Finansportalen inneholder flere tjenester innen bank og finans.
2013
Etter seks år i rettsvesenet vant Ivar Røeggen og Forbrukerrådet mot DNB i Høyesterett. Røeggen hadde inngått en avtale om lånefinansierte spareprodukter med garantert avkastning. Dette endte med et tap på 230.000 kroner. DNB ble dømt for å ha gitt feil eller ufullstendig informasjon. Seieren påvirket utfallet av dommen til over 2000 småsparere i hele Norge.
2014
Strømpris.no ble lansert 31. august 2014 av forbrukerminister Solveig Horne og olje- og energiminister Tord Lien. Det ble også vedtatt en forskrift som pålegger alle strømsalgselskapene om å rapportere alle sine avtaler til portalen. Tjenesten systematiserer og rangerer alle avtalene i markedet.
2015
Forbrukerrådet lanserte «flykalkulatoren» 2015. Tjenesten gjør det enkelt å beregne hva du har krav på når flyet ikke går som det skal. Kalkulatoren er oversatt til 25 språk og er tatt i bruk av 30 forbrukerorganisasjoner i Europa. Det er også utarbeidet en egen versjon til bruk for nettmedia.
2019
Aksjefondet DNB Norge, sammen med to andre aksjefond, ble markedsført som aktivt forvaltet. I praksis kopierte fondet børsens aksjesammensetning, tilnærmet likt et indeksfond, som var seks ganger dyrere enn DNBs sammenliknbare indeksfond. Lagmannsretten konkluderte med at 180 000 fondskunder skulle få tilbake 345 millioner kroner av gebyrene betalt. Dette var en historisk forbrukerseier som vil disiplinere en hel bransje. .
2021
Tvisteløsning som lå hos regionkontorene flyttes til Forbrukertilsynet i Porsgrunn. Da gjenstår kun Forbrukerrådets kontor i Oslo. Dette gjorde Forbrukerrådet til en interessepolitisk organisasjon.
1953
1955
1956-1962
1958
1972-1974
1973
1984-1986
1987
1991
1997
2008
2013
2014
2015
2019
2021
Inger Louise Valle er antakelig Forbrukerrådets mest innflytelsesrike medarbeider. Hun begynte som juridisk konsulent hos oss og endte som forbrukerstatsråd i 1971 – og hadde en finger med i spillet i alle de viktigste forbrukerlovene: markedsføringsloven, kjøpsloven og angrerettloven.
Kristin Moe er mest kjent for å ha endret styrelederrollen og gjort den synlig. Hun er den klart mest profilerte styreleder vi har hatt, og tok plassen som den mest sentrale talspersonen. Moe utfordret både samfunnet rundt oss på vegne av forbrukeren, men også organisasjonen selv, ved å være svært proaktiv.
Advokat Gerd Benneche var med i Forbrukerrådet helt fra begynnelsen, og skapte som informasjonsansvarlig mye av gjennomslaget vårt. Hun var blant dem som opprettet Forbrukerrapporten, og jobbet for å få gjennomslag for å navngi dårlige produkter i publiserte tester.