Forside > Reise > Fly > Forsinket eller skadet bagasje

Forsinket eller skadet bagasje


Hvis bagasjen er forsinket, bortkommet eller skadet, kan du kreve erstatning av flyselskapet.

Hva kan jeg kreve hvis bagasjen er forsinket?

Spørsmål
Nei

Erstatning må skyldes et nødvendig behov

Hvis bagasjen din er forsinket, kan du ha krav på erstatning. Utlegg til for eksempel klær og toalettartikler, vil vanligvis bli erstattet. Dette gjelder selv ved kortere forsinkelser, men utgiften må skyldes et nødvendig behov.

Hvis forsinkelsen bare er på noen få timer, er det begrenset hva du kan få erstattet av utgifter til innkjøp av nye klær og liknende. Husk at du har en plikt til å begrense tapet/innkjøpet til det som er nødvendig.

Få bekreftelse på at bagasjen er forsinket

Du må gi flyselskapet beskjed ved bagasjeutleveringen dersom den innsjekkede bagasjen ikke kommer frem. Sørg for å få en bekreftelse fra flyselskapet/skrankepersonellet på at bagasjen er forsinket.

Fristen for å kreve erstatning er 21 dager

Etter at du har fått tilbake bagasjen, må du reklamere skriftlig til flyselskapet og kreve erstatning for de utgifter forsinkelsen har medført. Fristen for å kreve erstatning er 21 dager etter at bagasjen er kommet til rette.

Hva kan jeg kreve hvis bagasjen blir borte?

Spørsmål
Nei

Bagasjen regnes som tapt etter 21 dager

Du kan ha krav på erstatning dersom din innsjekkede bagasje blir borte. Om flyselskapet erkjenner at bagasjen må regnes for å være tapt, eller om den innsjekkede bagasjen ikke har kommet til rette 21 dager etter flygningen, har du krav på erstatning tilsvarende verdien på bagasjen.

Du bør ikke legge spesielt verdifulle gjenstander i bagasjen. Det kan medføre tap av erstatning.

Du har krav på å få erstattet verdien av bagasjen

Vær oppmerksom på at erstatningen alltid vil være begrenset oppad til et maksimumsbeløp. Dette maksimumsbeløpet varierer etter hvilket land du skal reise fra eller til.

Maksimumsgrensen på ca 10 000 kroner

Innenfor EU/EØS-området og i enkelte flygninger utenfor, er maksimumsgrensen på ca 10 000 kroner. For andre flygninger utenfor EØS, vil maksimumsbeløpet kunne være atskillig lavere.

Hva kan jeg kreve ved skadet bagasje?

Spørsmål
Nei

Erstatning fra selskapet

Du kan ha krav på erstatning dersom den innsjekkede bagasjen blir skadet. Flyselskapet har ansvar for all innsjekket bagasje som er tillatt å ta med på flygningen. Dersom det kan påvises skade, kan du kreve erstatning fra flyselskapet. Det er viktig å huske på at du selv er ansvarlig for at bagasjen er pakket på forsvarlig måte.

 

Unntatt ansvar

Flyselskapet vil ikke være ansvarlig for skader som skyldes bagasjens egenskaper, for eksempel glass og andre skjøre gjenstander som må håndteres spesielt forsiktig. Du har heller ikke krav på erstatning dersom bagasjen hadde en feil eller svakhet som førte til skaden.

Verdifulle gjenstander

Svar
Nei

Opplys selskapet om verdifull bagasje

Om bagasjen din er spesielt verdifull, bør du opplyse flyselskapet om dette når du sjekker inn. I mange tilfeller kan flyselskapet tilby bagasjevilkår som gir bedre dekning dersom bagasjen blir skadet eller mistet. Vær oppmerksom på at flyselskapet kan kreve at du betaler et gebyr for denne beskyttelsen. Du vil uansett ikke motta høyere erstatning enn det bagasjen er verdt.

Undersøk vilkår i reiseforsikringen

Dersom du ønsker å sikre verdiene i bagasjen fullt ut, kan det være nødvendig å tegne en reiseforsikring. Dersom du har reiseforsikring, bør du undersøke hvilke vilkår som gjelder. For deg som ikke har reiseforsikring, kan det være lurt å undersøke hvilke forsikringer som tilbys, og velge den som passer best for ditt behov.

Hvordan går jeg frem for å klage?

Svar
Nei

1. Klag til flyselskapet

Du kan alltid klage til første eller siste flyselskap uavhengig av hvor tapet, skaden eller forsinkelsen oppstod. Benytt gjerne Forbrukerrådets klagebrev.

Klagebrev til flyselskapet

2. Klag til Transportklagenemnda

Hvis du ikke kommer til enighet med flyselskapet, kan du klage saken inn for Transportklagenemnda.