Kontakt oss

Vi hjelper deg med spørsmål om dine forbrukerrettigheter.

To som snakker i telefonen.Foto

Mange lurer på

Mange opplever å ha fått en regning i forbindelse med flytting etter at de har registrert flytting på en side de forvekslet med Folkeregisteret.
Det er gratis å registrere flytting, så lenge det gjøres via de offisielle kanalene som Folkeregisteret eller Posten. Har du benyttet andre kanaler kan det koste deg penger.

Når du kjøper varer eller tjenester på nett har du som hovedregel angrerett etter angrerettloven.
Det gjelder imidlertid enkelte unntak fra angreretten. Blant annet er det unntak for tjenester som er ferdig levert. Imidlertid forutsetter det at leveringen har startet med ditt uttrykkelige samtykke til at angreretten da vil gå tapt. Dette kan gjøres ved å huke av i en boks eller lignende i bestillingsvinduet. Har du huket av for dette, har du akseptert at angreretten går tapt.

Det er for eksempel ikke tilstrekkelig at du har akseptert de generelle kjøpsvilkårene for at angreretten skal gå tapt. Dersom selgeren ikke har ordnet med en avkrysningsboks eller lignende, og du derfor ikke har gitt et uttrykkelig samtykke, har du angrerett selv om leveringen har begynt eller er ferdig levert.

Dersom du mener at angreretten er i behold, må du først ta dette skriftlig opp med selgeren.
Om selgeren er uenig, kan du klage saken inn for Forbrukertilsynet.

Fortvilte forbrukere kontakter oss angående «gratis» prøvepakker på helsekost som senere viser seg å være et abonnement de ikke ønsket.

Angrerett
Ved bestilling av slike prøvepakker med tilhørende abonnement har du rett til å gå fra avtalen innen 14 dager regnet fra dagen etter at du har hentet eller fått levert første forsendelse. Benytter du deg av angreretten, gjelder den også for det tilhørende abonnementet. Har du angret innen 14 dager, kan ikke selskapet kreve betaling av deg. Merk at dersom du ikke har mottatt angreskjema, har du angrerett i inntil 12 måneder.

Oppsigelse av abonnement
Har du fått angreskjema og ventet mer enn 14 dager før du ga beskjed om å avslutte kundeforholdet, kan firmaet kreve at du betaler for prøvepakken og eventuelt senere forsendelser, så fremt de har overholdt sin opplysningsplikt. Dersom du ikke ønsker flere forsendelser, kan du si opp avtalen. Merk at det er ofte er frister for når dette må gjøres før du er forpliktet å betale for neste forsendelse.

Ikke inngått gyldig avtale
Mener du at selskapet har lurt deg til å inngå avtale ved at de ot være å opplyse om at det dreide seg om et abonnement? Da kan du, i tillegg til å benytte angreretten eller retten til å si opp avtalen, også hevde overfor firmaet at du i utgangspunktet ikke har inngått gyldig avtale med dem. Det er selger som må dokumentere at en abonnementsavtale er inngått mellom dere.

Klag skriftlig
Dersom du mener avtalen er ugyldig, har angret innen fristen eller sagt opp avtalen og likevel får en ny forsendelse, bør du klage skriftlig til selgeren.
Mottar du purringer fra inkassofirmaer, sender du dem kopi av klagen til selskapet og ber om at kravet stilles i bero inntil tvisten er ferdigbehandlet. Dette bør du kun gjøre dersom du er helt sikker på at selskapet ikke har krav mot deg.

Mulighet for å få pengene tilbake – kortreklamasjon
Du kan klage til banken dersom du betalte med kort. Les mer om denne muligheten her: Kortreklamasjon.

Vi opplever for tiden å få mange henvendelser fra forbrukere som har mottatt regning etter at de har bestilt en bilverdivurdering som fremsto som gratis, med krav om betaling til et utenlandsk selskap.
 
For at du som forbruker skal være bundet av en slik avtale må selgeren sørge for at du forstår at den elektroniske bestillingen utløser en plikt til å betale, samt gi deg informasjon om blant annet prisen for tjenesten før avtalen inngås.
 
Både vi og Forbruker Europa er av den oppfatning at selgeren ikke oppfyller disse kravene og at forbrukerne derfor ikke er bundet av avtalene.
 
Slik klager du på tjenesten
Avhengig av informasjonen du fikk i forkant av bestilling, bør du sende en skriftlig klage til selger hvor du bestrider at avtalen er bindende, og at du på grunnlag av dette ikke vil betale fakturaen.
 
Forbruker Europa har utformet standard klagebrev som du kan bruke. Lenke til disse finner du i deres artikkel om verdivurdering på bil her.

Dersom kravet skulle gå til inkasso, er det viktig at du også ovenfor inkassoselskapet bestrider kravet. Det vil stride mot god inkassoskikk å tvangsinndrive et krav som er omstridt.
 
Dersom du skulle ha flere spørsmål til dette kan du kontakte Forbruker Europa.

Et fakturagebyr skal ikke være høyere enn den faktiske kostnaden selskapet har ved å utstede og sende regningen. Det skal mye til at et gebyr for en papirfaktura kan være over 10 kroner. For elektronisk faktura er kostnadene enda lavere.  

Hvis du har mottatt en regning med et fakturagebyr over 10 kroner kan du sende følgende epost til selskapet:  

«Jeg har mottatt en regning med fakturagebyr på kr [sett inn størrelsen på gebyret]. Dette gebyret er neppe i tråd med finansavtaleloven § 2-4 som begrenser størrelsen på fakturagebyret til deres faktiske kostnader ved å utstede og sende regningen. 

Jeg ber om en justert faktura med redusert fakturagebyr, hvor fakturagebyret ikke overstiger deres faktiske kostnader.   

Jeg ber om svar innen 5 dager.» 

Tips Forbrukertilsynet hvis du ikke får medhold   

I praksis er det vanskelig for deg som privatperson å kreve og gjennomgå dokumentasjon for kostnadene det enkelte selskap har ved fakturering, men det kan Forbrukertilsynet gjøre. Forbrukertilsynet fører i disse dager tilsyn med størrelsen på fakturagebyr i flere bransjer. De kan pålegge selskapene å endre sin praksis fremover i tid.  De setter pris på tips, og det kan du sende inn her.  

Forbrukerrådet får mange henvendelser fra forbrukere som mener de har blitt lurt inn abonnementer gjennom å takke ja til prøvepakker, blant annet fra selskapene Diamond Dental og Confluent. Konfliktnivået er såpass høyt at vi har gått ut med en generell fraråding om å takke ja til disse prøvepakkene. Du kan lese mer om det her.

Her finner du informasjon om hvordan du kan gå frem hvis du ønsker å klage eller stoppe abonnementet.

Bruk angreretten
Når du bestiller et abonnement med varer som leveres løpenede, kan du angre på avtalen i 14 dager fra dagen etter du mottok første forsendelsen. Hvis du angrer gjelder dette også for det tilhørende abonnementet. Fristen gjelder likevel kun for den første forsendelsen, og du har ikke en egen angrefrist for hvert enkelt produkt i den løpende leveringen. Ønsker du å komme deg ut av avtalen etter 14 dager må du si opp avtalen i henhold til selskapets egne vilkår.

Merk at dette kun gjelder dersom du har mottatt tilstrekkelig informasjon om avtalen slik at avtalen er bindende.

Selger er pliktig å gi deg informasjon om angreretten samt et angreskjema. Dersom du ikke har mottatt dette har du angrerett i inntil 12 måneder fra du mottok den første forsendelsen.

Ikke inngått bindende avtale
Når du bestiller varer og tjenester på nettet skal selgeren informere om prisen og varigheten av avtalen på en klar og tydelig måte. Dersom du ikke fikk denne informasjon er ikke avtalen bindende.

Dersom du mener du ikke har bestilt en abonnementsavtale, men mottar nye forsendelser, bør du klage til selskapet. Vis til at det ikke foreligger en bindende avtale og be om at fremtidige forsendelser stoppes. Det kan ikke kreves at du skal returnere en vare du ikke har bestilt. En eventuell retur må i tilfelle den næringsdrivende betale for. Du kan for eksempel be om å få tilsendt frankert returemballasje.

Uenighet om betalingskrav
Dersom du har fått en faktura du er uenig i er det viktig at du først klager skriftlig til selskapet. Skriv at du bestrider kravet og grunnen til dette.

Det er selskapet som må bevise at de har en bindende avtale med deg. Dersom de ikke kan bevise det trenger du ikke betale. Ved å sende en skriftlig klage gjør du det klart at kravet er omstridt. Et omstridt krav skal ikke sendes til inkasso.

Flere som har tatt kontakt med oss forteller at de fortsetter å få inkassovarsel fra Diamond Dental selv om de har bestridt kravet. Dette er et varsel om at kravet sendes til inkasso om du ikke betaler, og er ikke det samme som et inkassokrav. Du kan i så fall opprettholde bestridelsen av kravet og trenger ikke å foreta deg noe mer.

Får du derimot et krav fra et inkassoselskap bør du ta kontakt med inkassoselskapet og forklare hvorfor du ikke har betalt og sende over bestridelsen du tidligere sendte til selskapet. Be om at saken stilles i bero til gyldigheten av kravet er endelig avgjort. Du kan lese mer om inkasso på våre nettsider.

Flere kontakter oss etter at de har opplevd at mobilabonnementet har vært solgt til dem som privatpersoner, mens de i realiteten har inngått en avtale knyttet til enkeltpersonforetak eller en sovende bedrift.

Så lenge avtalen er inngått mellom to bedrifter, er du ikke omfattet av forbrukerlovgivningen. I disse tilfellene vil utgangspunktet være avtalen som er inngått og eventuelt kjøpslovens regler. Det er full avtalefrihet. Det anbefales derfor at avtalevilkårene sjekkes nøye før man takker ja til en avtale. Angrerettloven gjelder heller ikke for næringsdrivende og du vil derfor ikke ha angrerett på en slik avtale.

Tvister mellom næringsdrivende må normalt avgjøres i de ordinære domstolene med forliksrådet som første instans. Dersom bedriften din har mindre enn ti ansatte kan også Brukerklagenemnda behandle saken din.

Forbrukerkjøp
Hvis det er slik at hovedvekten av ditt mobilbruk for denne avtalen er i privat sammenheng, kan du argumentere for at du likevel er forbruker og derfor har angrerett på avtalen. Angrefristen er da 14 dager regnet fra dagen etter du inngikk avtalen.

Hvis du mener du har angrerett og ikke kommer til enighet med selger, kan saken klages inn til Forbrukertilsynet for mekling. Du bør i klagen vektlegge din rolle som privatperson.

Ta kontakt med oss

Forbrukerrådet kan hjelpe deg med råd og veiledning om dine rettigheter. Dersom du allerede har forsøkt å løse saken med selger, men dere ikke har kommet til enighet bør du ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling.

Fra og med 1. juli 2024 vil ikke Forbrukertilsynets meklingstjeneste lenger være gratis, som følge av en forskriftsendring vedtatt av Barne- og familiedepartementet. Endringen har også medført et saksbehandlingsgebyr for behandling i Forbrukerklageutvalget.

Ønsker du å få saken din meklet hos Forbrukertilsynet må du betale 0,2 rettsgebyr som i 2024 utgjør 255 kroner. Behandling i Forbrukerklageutvalget koster 1277 kroner.

Har du et spørsmål kan du benytte vårt kontaktskjema.

Alle felter merket * er obligatoriske og må fylles ut.

    Her kan du legge inn hva som har skjedd og hva saken gjelder. Gjerne legg inn når kjøpet av varen eller den digitale tjenesten ble gjort.


    3000

    Hvis du krysser av for at vi kan kontakte deg på telefon, vil vi kunne besvare henvendelsen din raskere.

    Jeg vil gjerne delta på forbrukerundersøkelser i regi av Forbrukerrådet.

    Forbrukerrådet behandler personopplysninger om deg for å besvare hevendelsen din. Vi lagrer informasjonen i 12 måneder for å kunne sette oss raskt inn i saken dersom du tar kontakt med oss igjen.
    I tillegg bruker Forbrukerrådet informasjonen for å føre statistikk over våre henvendelser. Denne statistikken kan ikke knyttes til deg som enkeltperson.

    Les mer om hvordan Forbrukerrådet behandler personopplysninger i vår personvernerklæring.

    Du får normalt svar innen fem virkedager.

    OBS! Det er mange som kontakter oss nå og du må derfor regne med lenger ventetid.

    Vi kan hjelpe deg når du har handlet en vare eller tjeneste som privatperson. Er du næringsdrivende kan vi hjelpe deg med spørsmål om forbrukerens rettigheter.

    Noen ganger er det svært mange som kontakter oss, og da kan det dessverre ta noe lengre tid før vi får hjulpet deg.

    Personopplysninger

    Vi trenger informasjon om problemet ditt for å kunne gi deg veiledning. Det er likevel ikke behov for mye informasjon om deg. Vi ber om at du ikke skriver inn sentrale personopplysninger som fødsels- eller personnummer, sykdomshistorikk eller lignende informasjon. Svar fra oss vil sendes via kryptert epost. Les personvernerklæringen vår her.

    Telefonnummer:

    23 400 500

    Åpningstider:

    Mandag: 09:00–14:00 Tirsdag: 09:00–14:00 Onsdag: 09:00–11.00 Torsdag: 09:00–14:00 Fredag: 09:00–14:00

    OBS! Tirsdag 26. august tester vi ut en ny telefoniløsning som kan medføre tekniske problemer og lengre ventetid enn normalt. Vi beklager eventuelle ulemper dette medfører.

    Ved tilbakering vil du kunne oppleve at vi ringer fra et annet nummer. Dette nummeret er: 21 05 15 00

    Forbrukertilsynets kontor.Foto
    Forbrukertilsynet

    Kontakt Forbrukertilsynet

    Ta kontakt hvis du ønsker å klage på ulovlig markedsføring eller avtalevilkår.
    Tilsynet kan også bidra med mekling hvis du er i konflikt med en næringsdrivende.

    Forbrukerrådets adresse

    Bedriftsadresse: Fred Olsens gate 1, 0152 Oslo.Vi har dessverre ikke anledning til å ta imot forbrukere ved vårt kontor, men kontakt oss gjerne på telefon eller via kontaktskjema.

    Postboks: 463 Sentrum, 0105 Oslo, postmottak

    Forbrukerhenvendelser sendes inn via kontaktskjemaet ovenfor. Denne kontaktadressen er kun ment for administrativ post, og ikke for forbrukerspørsmål.