Forside > Siste Nytt > Ikke kjøp søppel: Forbrukerrådet lanserer produkttester
For å gjøre det enklere for forbrukere å ta gode, miljøvennlige valg lanserer Forbrukerrådet i dag en tjeneste der vi skal teste et bredt spekter av produkter med et spesielt fokus på bærekraft. — Godt nytt for både lommebok og miljø, sier Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet.
Skjermdump fra forbrukerrådet.no/tester
Ny termos? Sjekk om den holder tett – og på varmen på Forbrukerradet.no

Allerede nå kan du klikke deg inn og lese at de billigste termokoppene er de beste, at enkelte driller slutter å fungere etter testing og om barnesetene som består både kollisjon- og kjemikalietest. 

Fire av fem nordmenn ønsker å leve mer bærekraftig. Derfor bør det være lett å velge miljøvennlig, også når du må kjøpe noe nytt. Nettopp det er formålet med Forbrukerrådets nye tjeneste – for kjøper du noe som går i stykker med det samme og som i praksis er søppel, gjør du hverken miljøet eller lommeboka en tjeneste.

Søppel før det selges

Ved å ta en rask avsjekk med våre tester før du går i butikken og kjøper noe nytt kan du utøve din forbrukermakt, ifølge Blyverket.

— Vi vet at forbrukerne ønsker å ta miljøvennlige valg. Derfor etterspør de informasjon for å dreie forbruket og samfunnet i en bærekraftig retning. Våre tester avslører hvilke produkter som omtrent er søppel før det havner i butikkhyllene, og det gjør det enklere for deg å velge riktig, sier Blyverket.

Sløsing med ressurser

Testene skal fokusere på forskjellige miljøaspekter ved produktene. Holdbarhet, kjemikalieinnhold, slitestyrke og energiforbruk er blant testkriteriene. Samtidig skal vi også se nøye på både funksjonalitet, kvalitet og pris. For dersom produktet har elendig holdbarhet og havner rett i søpla rett etter kjøp, sløser vi med ressurser, ifølge Blyverket.

Portrettfoto av Inger Lise Blyverket
Utøv forbrukermakten din, sier Inger Lise Blyverket. Foto: John Trygve Tollefsen

— Et produkt som ikke leverer på det det er laget for er sløsing med ressurser, det er ikke miljøvennlig og det er ikke bærekraftig. Ting som ikke fungerer havner fort i søpla, og vi som forbrukere må kjøpe nytt. Derfor vil det å teste funksjonalitet – at produktet faktisk gjør jobben det skal, også være et svært viktig fokus i våre tester, sier Blyverket.

Mange tester ute allerede – flere på vei

Ifølge forbrukerdirektøren er det et åpenbart behov for en slik tjeneste. Hun viser til testene som nå ligger ute. Forbrukerrådet har så langt testet solkremer, driller, barneseter, termoser og termokopper.

— Allerede i våre første tester avkler vi produkter som ikke fungerer selv om de er helt nye. Vi har termoser som lekker, driller som ødelegges av boring og barnebilseter som inneholder miljø- og helseskadelige kjemikalier, sier Blyverket.

Flere tester kommer snart.

Andreas Framnes
Kommunikasjonsrådgiver – bærekraft og økonomi
(+47) 959 45 778
andreas.framnes@forbrukerradet.no

Om testene

Vi tester produktene grundig. Å gjennomføre en test kan noen ganger ta flere måneder og koste flere hundre tusen kroner.

Testene utføres av profesjonelle og akkrediterte laboratorier og siden vi er kommersielt uavhengige kan ikke produsenter påvirke oss økonomisk på noen måte.

Produktene som testes kjøpes alltid i butikk for å sikre at vi tester eksakt det samme som forbrukerne kjøper. Vi tester aldri produkter eller testeksemplar vi får tilsendt fra kommersielle aktører. Dette gjør oss helt unike i testsammenheng.

Vi tester og sammenligner faktorer som kan være vanskelig å kontrollere selv, for eksempel hvor mange ladesykluser et batteri tåler, hvor mange ganger man kan skru av og på et termoslokk uten at åpningsmekanismen går i stykker, hvilke skadelige kjemikalier et produkt inneholder osv.

Vi tar helt bevisst med eldre modeller i våre tester, og ikke bare de nyeste. Alle modeller i samme tabell er prøvd med eksakt samme testprogram og resultatene er dermed sammenlignbare.

Det er både et miljøaspekt og et økonomisk aspekt knyttet til det å ta med eldre modeller. Produsenter prøver ofte å overbevise oss forbrukere gjennom sin markedsføring om at de nye modellene er bedre enn de gamle, og mange kan dermed fristes til å bytte ut temmelig fungerende produkter med nye. En flere år gammel modell kan være betydelig bedre enn den aller nyeste, da er det dumt å bytte den ut, selv om reklamen virker forlokkende. For de som virkelig trenger å kjøpe nytt kan det også være lurt å gå for en eldre og langt billigere modell, en årets nykommer.

Mange av testene gjøres innenfor rammen av et internasjonalt testsamarbeid. Det betyr at vi alltid i vårt arbeid har en unik tilgang til den sakkunnskapen som finnes i testorganisasjonen ICRT, International Consumer Research and Testing.

Abonner på vårt nyhetsvarsel

Relaterte saker