Sjekkliste før du kjøper bruktbil
Ved å følgje desse råda aukar du sjansen for eit godt bruktbilkjøp. Tipsa fungerer òg for motorsykkel og bubil med litt tilpassing.
Finn ut kva bil du treng
Tenk gjennom behovet ditt og kor mykje pengar du ønskjer å bruke. Hugs å ta med forsikring, drivstoff, bompengar, vedlikehald og potensielle reparasjonar i reknestykket.
Eksperttips
Gamal bil, lang køyrelengde og låg kjøpesum tyder ofte auka risiko for feil. Ein billeg bil kan fort bli dyr å eige.
Sjekk marknaden
Når du veit kva type bil du treng, bør du sjekke bilane både på nett og i det verkelege livet. Du er best sikra viss bilen har nybilgaranti. Viss bilen blir seld med ein slik garanti, bør du undersøkje kor lenge han varer, kva han dekkjer og kor høg eigenandelen er. Forbrukarrådet har ein guide som gir deg oversikt over den nybilgarantien dei ulike merka har. Sjekk gjerne denne.
Les annonsen nøye
Det er viktig å lese annonsen nøye. Viss du overser noko i annonsen, kan du ikkje klage på det i ettertid. Undersøk om bilen er bruktimportert, om servicen er følgt og når den sist blei EU-godkjent. Dette gjer du ved hjelp av bilanalysen under. Viss du lurar på noko i annonsen, send ei melding til seljar og spør kva det tyder.
Eksperttips
Viss bilen er bruktimportert, så kan den mangle tilpassingar til nordiske forhold. Hugs å spørje seljar om dette før du slår til på ein slik bil.
Sjekk kilometerstand, årsmodell og siste EU-kontroll
Kilometerstand, årsmodell og EU-kontroll sjekkar du hos Statens vegvesen.
Sjekk om det er registrert gjeld på bilen
Sjekk i Brønnøysundregisteret om det er registrert heftingar på bilen. Eventuelle heftingar følgjer bilen, og ikkje eigaren så dei tek du over ved kjøp. Du kan også bestille ein pantattest frå Lausøreregisteret. Ein pantattest kan dokumentere at du var i god tru dersom det skulle oppstå tvist seinare.
Prøvekjør bilen
Prøvekjør alltid bilen før du eventuelt kjøper den. Ta gjerne med deg ein bilkyndig ven og kjør minst nokre kilometer. Test bilen i ulike hastigheiter, i oppoverbakkar og på dårlege vegar. Følgjande spørsmål bør du minst kunne svara på under prøvekjøringa:
Ting du bør sjekke under prøvekjøring:
- Har bil og motor normalt støynivå?
- Er det vibrasjonar viss du kjører over 60 km/t?
- Girar den normalt?
- Hoppar giret ut av posisjon viss du slepp gassen?
- Fungerer bremsekraftforsterkaren og handbremsen?
- Held rattet stø kurs?
- Verkar klimaanlegget?
- Lys det nokre lamper på dashbordet?
- Fungerer vindauga og andre elektriske system?
- Ved kjøp av brukt elbil bør du undersøkje at bilen ladar på normalt vis. Viss du kjøper elbil for første gong, så be seljar vise deg korleis ladaren fungerer.
Du tek ein veldig stor risiko ved å kjøpe bilen usett, Forbrukarrådet tilrår på det sterkaste at du får sett og prøvekjørt bilen før eit eventuelt kjøp.
Be om tilstandsrapport og skriv kontrakt
Forbrukarrådet tilrår at du nyttar tilstandsrapportar frå NAF, Viking eller eit autorisert bilverkstad.
Uansett kor god tonen er mellom kjøpar og seljar, er det også viktig å bruke ein skriftleg kontrakt. Alt de har blitt einige om munnleg, må med i kontrakten. Då unngår du at det blir påstand mot påstand i etterkant. Ta vare på både kontrakt og annonse.
Det kan i tillegg vere lurt å vurdere eigarskifteforsikring, særleg ved kjøp og sal i øvre prisklassar.
Viss feil oppstår
Du har reklamasjonsrett i to år dersom bilen er kjøpt av ein privatperson, fem år dersom bilen er kjøpt av ein forhandlar. Du kan berre klage på feilopplysning, utelatne opplysningar og feil som ikkje er ein del av bilen sitt vanlege vedlikehald.
Innhaldet er omsett til nynorsk ved hjelp av kunstig intelligens og kvalitetssikra av Forbrukarrådet.