Forbrukerpolitikk
Vi jobber aktivt med å påvirke myndigheter og næringsliv i en forbrukervennlig retning gjennom dialog, påvirkningsarbeid og utredninger.

Verdt å få med seg

Våre prioriteringer
Bedre kundeservice, sikre passasjerrettighetene, trygge kjøp av nullutslippsbiler og øke forbrukerkunnskap hos unge.
Rapporter
Se alle rapporter
Håndverkertjenester – Et utfordrende marked for forbrukerne
Håndverkermarkedet har over tid vært et utfordrende marked for mange forbrukere. Forbrukerrådet har derfor gått grundig til verks for å…

Getting played – The true cost of virtual currency
This report focuses on in-game virtual currencies purchased for real money, sometimes called “premium” virtual currencies. By using numerous real-life…

Rapport om Forbrukerrådets tipskampanje om fakturagebyrer
Kraftig nedgang i bruk av fakturagebyrer det store unntaket: bom- og parkeringsbransjen.

Leieundersøkelsen 2023
Forbrukerrådets vilkårsundersøkelse i markedet for leie av produkter og utstyr
Høringer
Forbrukerrådets innspill til endringer i bioteknologiloven
Vi støtter Departementets forslag om å innføre et forbud mot genetisk testing av barn under 16 år utenfor helsetjenesten, når formålet er å få informasjon om barnets helsetilstand eller fysiske og mentale egenskaper.
Høringssvar: Endring i prisopplysningsforskriften § 9a
Forbrukerrådet er enig med Regjeringen i forslaget om et unntak fra 30 dagers førpriskrav for salgsmarkedsføring av varer med kort holdbarhet.
Se alle høringer
Forbrukerrådets innspill om forsterket innsats for sosial utjevning og mobilitet
Forbrukerrådet har gitt sitt innspill om forsterket innsats for sosial utjevning og mobilitet.
Høringssvar: EU-kommisjonens forslag til endringer i pakkereisedirektivet
Forslaget er et godt steg på veien for å sikre reiselivet enda bedre mot kommende kriser. Samtidig vil Forbrukerrådet fremheve behovet konkursbeskyttelse for flyreiser.
Høringssvar: Delutredning I fra Drosjeutvalget
Forbrukerrådet fulgte drosjemarkedet tett i perioder før reformen i 2020. Markedet var ikke organisert på en måte som fungerte godt for forbruker før reformen. Forbrukerrådet fant spesielt utfordringer knyttet til forbrukers opplevelse av manglende trygghet, jfr. avsnitt fire. Vi kan heller ikke se at det fungerer godt for forbruker slik det er organisert nå.
Høringssvar til endring av forbrukerklageforskriften – gebyr og verdigrenser
Forbrukerrådet viser til høring om endring av forbrukerklageforskriften. Forskriften gjelder innføring av saksbehandlingsgebyr og verdigrenser for tvister som behandles av Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget.
Høringssvar: Forslag til endringer i bioteknologiloven
Forbrukerrådet mener at det ikke er nok å avgrense et forbud til å gjelde medisinske tester. Vi støtter departementets forslag om å utvide definisjonen av genetiske undersøkelser til også å omfatte undersøkelser som ligger tett opp til medisinske undersøkelser, for eksempel knyttet til informasjon om en persons fysiske eller mentale egenskaper.
Høringssvar: Reisegarantiutvalgets rapport
Forbrukerrådet er enig med Reisegarantiutvalget, og kan stille oss bak forslaget i modell 3 (punkt 4.7 i rapporten).
Vi mener at fordelingen av risiko mellom garantier og et kollektivt fond vil gi en robust og mer samfunnsøkonomisk lønnsom modell enn dagens ordning. Videre mener vi at modell 3 vil fordele systemrisikoen på en god måte for partene som er involvert.
Høringssvar: Om endringer i forbrukerkjøpsloven
Forbrukerrådet mener den relative reklamasjonsfristen bør økes til 6 måneder, mens de absolutte fristene økes til 3 og 6 år. En regel om erstatning for ulemper bør bli innført.
Kontaktinformasjon

Thomas Iversen
Fagsjef/seniorrådgiver/forbrukerjurist

Maren Van Buren Struksnæs
Kommunikasjonsrådgiver – forbrukerrettigheter og digitale spill