Sliter du med å betale strømregningen?
Finn ut hvordan du kan få hjelp.
Hva bør du gjøre om du ikke klarer å betale strømregningen?
Mange sliter i møte med de høye og uforutsette strømprisene. Her finner du informasjon om hvordan du kan få hjelp til å betale strømregningen din og hvilke rettigheter du har dersom strømmen din blir stengt.
Kontakt strømselskapet så snart som mulig
Det første du må gjøre hvis du ikke greier å betale strømregningen er å ta kontakt med strømselskapet ditt. De fleste selskapene er behjelpelige med en nedbetalingsplan eller en utsettelse av betalingsfristen. Noen selskaper tilbyr også betalingsutsettelse gjennom kunde-appen.
Hvis du ikke betaler regningen til strømselskapet, kan selskapet si opp avtalen med deg. Før det eventuelt skjer vil du motta purringer og inkassovarsel.
Vær oppmerksom på at selv om selskapet sier opp avtalen, så betyr ikke dette at strømmen blir stengt, men at du blir overført til såkalt «pliktstrøm». Mer om det lenger ned i saken.
Hva skjer hvis du ikke betaler strømregningen?
Hvis strømselskapet sier opp avtalen med deg blir du overført til nettselskapet ditt og såkalt «pliktstrøm». Vær oppmerksom på at denne strømmen er kostbar og blir enda dyrere etter seks uker.
Hvis du fortsatt ikke kan betale vil du motta skriftlig varsel fra nettselskapet, før du eventuelt får stengevarsel. Hvis du er redd for at strømmen blir kuttet bør du kontakte selskapet og forklare situasjonen. Nettselskapet kan ikke kutte strømmen så lenge det er fare for liv, helse, eller betydelig skade på ting. Dette innebærer for eksempel at selskapet ikke kan kutte strømmen i vintermånedene.