Forside > Siste Nytt > Fjordkraft øker prisene bak kundenes rygg
Fjordkraft unnlater å varsle kundene direkte ved prisøkninger. Forbrukerrådet klager nå inn selskapet for urimelige avtalevilkår etter markedsføringsloven.

Norges største strømselskap unngår å varsle kunder direkte når de skrur opp prisene – og nøyer seg med å legge informasjonen på «Min side» eller på egne nettsider. Dette er i klar strid med både bransjens egen standardavtale og markedsføringsloven.

– Det ser ut som praksisen med å holde prisøkninger skjult har pågått i lang tid, og mange kunder har trolig ikke har fått med seg at prisene er blitt satt opp. Vi frykter dette kan dreie seg om store summer i kundenes disfavør, sier forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket.

– Vi klager nå inn Fjordkraft til Forbrukertilsynet for urimelig handelspraksis. Selskapet ser også bort fra krav i bransjeavtalen, som er utarbeidet av Energi Norge og Forbrukertilsynet, om at kundene skal varsles direkte på SMS, e-post eller brev ved prisøkninger.

Inger Lise Blyverket.Foto

Foto: Forbrukerrådet

Forbrukerrådets har tillegg bedt andre strømselskaper klargjøre praksis når det kommer til direkte varsling ved endringer i pris.

Lojale kunder blir skadelidende

– De fleste forbrukere har et passivt forhold til strømavtalen sin. Bare en av to har byttet strømavtale de siste to årene og kun tre av ti kjenner prisen på strømavtalen sin. Da sier det seg selv at det er lett å skru opp prisen uten at kundene får dette med seg.

– Fjordkraft sitter med all relevant kontaktinformasjon til sine kunder. Dessverre virker det som denne i hovedsak blir brukt til markedsføring og reklame, noe som kan koste lojale kunder dyrt, sier Inger Lise Blyverket.

I klagen til Forbrukertilsynet vises det også til at praksisen er ødeleggende for konkurransen. Selskap som faktisk informerer skikkelig om endringer i prisene kan miste kunder til andre selskaper med tilsynelatende billigere strøm.

Strømregningen må bli mer forståelig

Strømkunder får liten hjelp av dagens strømregning hvor det er få obligatoriske krav til informasjon

– Strømregningen bør inneholde lett tilgjengelig informasjon, slik at vi vet hva vi betaler for, og ikke minst kan se om prisen er satt opp. Det vil gjøre det enkelt å bytte til en bedre og billigere avtale, sier Inger Lise Blyverket.

– I dag oppgir mange selskaper kun strømmen som er brukt, totalprisen pr kWt og månedlig fastbeløp. Dette gjør at kunder som ser at strømregningen blir dyrere, fort tillegger dette økt forbruk eller økt markedspris.

– Vi forventer at strømselskapene rydder opp, og som et minimum følger egne standarder. Det bør også være pliktig til å opplyse om hvor lenge prisen garanteres, slik at vi kan velge bort avtaler hvor prisen kan endres med 14 dagers varsel.

Slik finner du de beste strømavtalene

Sjekk strømpris.no, der finner du billigste spotavtalene med prisgaranti.

Husk å følge med på hva selskapet gjør når garantitiden er ute, da øker ofte prisen drastisk. Forbrukerrådet ber også forbrukerne tenke seg om før de slår til på et strømtilbud.

Kjøp aldri strøm over telefonen, ved dørsalg, på gata eller i elektronikkbutikken. De dyre og dårlige avtalene dyttes på kundene gjennom slikt direkte salg. Kjøper du strøm i butikken, mister du også angreretten på 14 dager.

Bilde av ansatt: Øyvind Herseth Kaldestad
Øyvind H. Kaldestad
Kommunikasjonsrådgiver
(+47) 480 82 619
ohk@forbrukerradet.no
Abonner på vårt nyhetsvarsel

Relaterte saker