Forbrukerpolitikk

Vi jobber aktivt med å påvirke myndigheter og næringsliv i en forbrukervennlig retning gjennom dialog, påvirkningsarbeid og utredninger.

To damer foran stortinget.Foto

Verdt å få med seg

Korthus.Foto
Forbrukerpolitikk

Våre prioriteringer

Gjøre det enklere å få oversikt over egen økonomi, et mer forbrukervennlig inkasssomarked og bedre forbrukervern ved kreditt og gjeld.

Bilde av pakker i en haug.illustrasjon
Økonomi

Pakket og uklart

Virkninger på forbrukermakten av finansbransjens produktpakker.

Bilde av pakker i en haug.illustrasjon
Økonomi

The impact on consumer power by the financial sector’s product bundles

Product bundles make financial industry products very difficult to understand and compare, and are a key reason why consumers do…

Kollektiv transport.Illustrasjon
Økonomi

Forbrukerutfordringer ved betaling av kollektivtransport og parkering

Mange forbrukere opplever at det er komplisert å betale for kollektivtransport og parkering. Flere av dagens bestillings – og betalingsløsninger…

Nærbilde av en hånd som holder en hvit smarttelefon.Foto
Økonomi

Utanforskap i forbrukarmarknadene

Digitale og andre hindringar som står i vegen for at forbrukarane kan kjøpe varer og tenester

Isfjell over og under vannet.Foto
Økonomi

Gebyrfabrikker

Pasienter i primærhelsetjenesten skal ikke finansiere legekontorenes administrative systemer utover det de betaler i egenandel.

Mobil i hånden.Foto
Økonomi

Egen pensjonskonto

Egen pensjonskonto har ført til lavere kostnader.

Bankkort og PC.Foto
Økonomi

Aldri mer gratis inkasso

En løpsk forretningsmodell som fører til unødvendige personlige og samfunnsøkonomiske kostnader.

Møte i bank.Foto
Økonomi

Forby returprovisjoner

Returprovisjoner leder fondsleverandører og rådgivere inn i fristelse. Fondsbransjens etablerte honorarstruktur fører til interessekonflikter og dyrere sparing, uavhengig av hvor…

Mann ved PC.Foto
Økonomi

Silver Pensjonsforsikring villedet kundene

Forbrukerrådets rapport viser at Silver ble felt av sin egen forretningsmodell med høy aksjeeksponering og ensporet fokus på fripoliser i…

Høringer

09. oktober 2025

Høringssvar fra Forbrukerrådet: Gjennomføring av NPL-direktivets regler om kredittkjøpere

Forbrukerrådets inngang til høringen er å påpeke behovet for å styrke forbrukervernet og forbrukerrettighetene ved overdragelse av misligholdte låneporteføljer, samt nødvendigheten av at banker og kredittforetak i langt større grad utfører grundige kredittvurderinger i forkant av at lån innvilges, for å minimere risiko for mislighold.

09. september 2025

Høringssvar om utredning av virkemidler for å fremme sirkulæreaktiviteter

Ekspertgruppens anbefalinger bærer preg av mye pisk og lite gulrot. Mange av anbefalingene vil gjøre nye og lite sirkulære varer dyrere, mens det foreslås få tiltak som reelt sett vil gjøre det billigere, enklere eller tryggere å ta sirkulære valg. Dette til tross for at hovedpremisset for utvalgets arbeid kan oppsummeres med denne setningen fra kapittel 2: «Helt grunnleggende må det bli dyrere å kjøpe nytt, og enklere å reparere, gjenbruke og gjenvinne de ressursene vi allerede har.» Nye avgifter og andre prisdrivende tiltak bør derfor kompenseres med ordninger som gjør det billigere og enklere for forbrukere å velge sirkulære løsninger.

Kontaktinformasjon

Thomas Ege.Foto

Thomas Ege

Kommunikasjonsrådgiver – forbrukerrettigheter og økonomi